Co je snímač MAF?
Snímač hmotnostního průtoku vzduchu (MAF) je skutečně důležitou součástí elektronického systému vstřikování paliva vašeho vozidla. Snímač MAF je umístěn mezi sacím potrubím a vzduchovým filtrem motoru vašeho vozidla. Ve většině moderních vozidel je snímač IAT (snímač teploty nasávaného vzduchu). Je instalován v senzoru MAF. Existují různé typy senzorů proudění vzduchu, ale mnoho vozidel používá nejběžnější typ nazývaný hot-wire.
Hlavním účelem snímače hmotnostního průtoku vzduchu je měřit a určovat, jaké množství a hustotu vzduchu vstupuje do proudu vzduchu nebo do motoru a předávat informace do ECU (řídící jednotka motoru). Tímto způsobem je ECU schopna vyrovnat množství paliva dodávaného do motoru.
Co dělá senzor MAF?
Základním účelem senzoru MAF je pomoci vašemu vozidlu dávkovat množství paliva potřebného do motoru, aby správně fungoval.
Snímač hmotnostního průtoku vzduchu má dva malé dráty – jeden je elektricky vyhřívaný a druhý ne. V blízkosti je také teplotní senzor. Jeho cílem je měřit teplotu vzduchu v okolí zahřívaného drátu.
Potřebný elektrický proud je větší, když drátem proudí více vzduchu. Například, když motor běží naprázdno, v blízkosti vyhřívaného drátu proudí malé množství vzduchu. To znamená, že je potřeba velmi nízký elektrický proud, takže drát zůstane horký. A naopak – při větším proudění vzduchu se drát ochladí, takže je potřeba více elektrického proudu.
Teplotní senzor vypočítá, kolik elektrického proudu je potřeba, aby byl vyhřívaný vodič o 93c teplejší než studený vodič. Tuto informaci převedl do digitálního signálu a odeslal ji do ECU. Senzor MAF rozhoduje o tom, kdy zvýšit nebo snížit elektrický proud, takže ECU může pochopit, kolik paliva má vstřikovat. Hlavním cílem je udržovat optimální poměr vzduch/palivo.
Typické problémy se snímačem MAF
Problémy se snímačem MAF jsou typické pro mnoho vozidel a snímač se obvykle poškodí nebo znečistí. Když je snímač MAF špinavý nebo rozbitý, vozidlo může stále jezdit. Nefungovalo by to ale efektivně a existuje obrovské riziko vážného mechanického poškození motoru. Zde jsou některé z typických problémů se selháním snímače MAF:
- Snímač MAF neodesílá do ECU žádná data o průtoku vzduchu
- Snímač MAF odesílá chybné informace do ECU
- ECU není schopna správně ovládat palivo
- Motor neběží na volnoběh plynule
- Trvale chudá nebo bohatá směs paliva a vzduchu
Příznaky špatného nebo vadného snímače MAF:
- Změna spotřeby paliva
- Těžký start
- Zhasnutí motoru krátce po nastartování
- Neklidný chod volnoběhu
- Bohatý nebo chudý volnoběh
- Z výfukového potrubí vychází černý kouř
- Menší výkon
- Špatné zrychlení
- Kontrolka motoru svítí
Vymazání senzoru MAF (MAF OFF) – proč a kdy?
Pokud zaznamenáte některé z těchto příznaků, doporučujeme vám vymazat senzor MAF (MAF OFF)!
Vymazání senzoru MAF, nazývané také MAF OFF, je obvykle vyžadováno u vysoce upravených vozidel. Důvodem je to, že množství vzduchu procházející senzorem hmotnostního průtoku dosahuje maxima měření. A jak jsme zmínili výše, poškozený snímač MAF způsobuje kulhání a degradaci celkového výkonu motoru.
My, v AUTODYNO, můžeme provést MAF OFF. Tímto způsobem deaktivujeme funkci snímače hmotnostního průtoku vzduchu, takže motor vašeho vozidla bude moci běžet ve stavu bez MAF. V tomto režimu bude ECU nadále fungovat správně a ještě lépe bez senzoru MAF.
Výhody odstranění senzoru MAF (odstranění MAF / vypnuto MAF)
Výhod odstranění senzoru MAF (odstranění MAF / vypnutí MAF) je tolik, ale zde jsou některé z nich:
- Lepší spotřeba paliva
- Lepší odezva na plyn
- Vylepšený výkon motoru
- Vylepšené zrychlení
- Už žádná kontrola rozsvícení kontrolek motoru atd.