JAKÁ JE FUNKCE EGR VENTILU

Systém EGR zajišťuje, že se část výfukových plynů vrací zpět do sacího systému. To má snížit teplotu a tlak spalování ve spalovací komoře a tím produkovat méně NOx. Účinnost motoru (měrný výkon a měrná spotřeba paliva) je však použitím EGR negativně ovlivněna.

VÝHODY VYPNUTÍ SYSTÉMU EGR

Vypnutí má za následek úsporu paliva, menší znečištění motoru, efektivnější spalování a nižší náklady na údržbu.
Pokud EGR ventil již nefunguje správně, je vadný nebo znečištěný, a proto se nemůže správně otevřít nebo zavřít, můžete například EGR ventil vyčistit nebo fyzicky vyměnit. Je velká šance, že se stejné problémy v krátkodobém horizontu vrátí a vrátí vás na začátek vašeho problému.
Pokud ventil stále funguje správně, nemusíte mechanicky nic dělat a dokážeme jej kompletně elektronicky uzavřít a zcela vypnout systém v managementu motoru.

NEVÝHODY SYSTÉMU EGR

  • Protože výfukové plyny proudí zpět do motoru, tvoří se v motoru množství usazenin sazí. Tím se snižuje životnost motoru.
  • EGR často také znamená vyšší náklady. Uvažujme například zvýšenou spotřebu paliva v důsledku znečištění, vysoké náklady na údržbu, ale také samotný ventil.
  • Spalování je také méně úplné. To způsobuje usazování sazí v sacím traktu. Z dlouhodobého hlediska je sací trakt s mnoha usazeninami sazí zdrojem poruch a způsobuje chybové kódy. To může také způsobit zablokování ventilu EGR, což způsobí, že do sacího kanálu proudí vzduch chudý na kyslík, a to i při plném a částečném zatížení.
  • Charakteristický pro to je černý kouř z výfuku.

 VÝKON VAŠEHO VOZU OHLEDNĚ EGR VENTILU

  • EGR ventil snižuje výkon vozidla.
  • Spotřeba auta se zvýší kvůli EGR ventilu. (znečištění = odpor)
  • Kontrolka poruchy motoru se může rozsvítit v případě poruchy EGR, což způsobí přechod vozu do nouzového režimu.

U o něco starších vozů můžete systém ERG deaktivovat jeho mechanickým uzavřením pomocí „záslepení“, aby se do nasávaného vzduchu nemohly přidávat žádné výfukové plyny. To lze provést pouze u starších vozů.

     Od modelového roku 2004 není možné mechanicky zaslepit nebo odpojit EGR bez rozsvícení chybové kontrolky na palubní desce. U těchto vozů řízení motoru rozpozná mechanicky vyřazený systém a na přístrojové desce se rozsvítí kontrolka poruchy motoru. Vůz může také přejít do nouzového režimu s pouze omezeným výkonem motoru.

 KTERÉ VOZY MAJÍ EGR VENTIL

 Moderní dieselové i benzínové vozy jsou vybaveny systémem EGR (anglicky: Exhaust Gas Recirculation).

KDY SE AKTIVUJE EGR VENTIL?

EGR ventil je aktivní při částečném zatížení, například tempomat na dálnici. Při plném zatížení není EGR ventil v provozu.

KONTROLA STK

 Diagnostická funkce pro EGR je deaktivována, takže kontrolka poruchy EGR již nebude svítit. Ostatní diagnostické kódy pro ostatní funkce motoru zůstanou aktivní. Vypnutí ventilu nečiní během STK absolutně žádný problém.

CENÍK EGR OFF

Vypnutí EGR od 2.000 Kč